مصطفی قهرمانی(خبرنگار)

یادداشت و گفتگوهای فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی + راهیان نور،دفاع مقدس

مصطفی قهرمانی(خبرنگار)

یادداشت و گفتگوهای فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی + راهیان نور،دفاع مقدس

مدیر بخش عربی سایت اسلامی "عروة الوثقی العالمیه" در گفتگو با ما:

مدیر بخش عربی سایت اسلامی "عروة الوثقی العالمیه" کشورهای ساحلی قاره آفریقا:

ایران به دلیل حفظ اسلام و استقلالش

قربانی سلاح های شیمیایی شد



سالم سعید الراجعی در گفتگو با وبلاگ مصطفی قهرمانی(خبرنگار) گفت: اگر بخواهیم ایثار رزمنده ای را در جبهه نشان دهیم، همان زمانی است که به عنوان یک مسلمان، ماسکش را (در زمان بمباران شیمیایی) به رزمنده دیگر می دهد و از این بابت، در خود احساس بزرگی و رضایت می کند. من این صحنه را هرگز ندیده ام؛ اما بارها شنیده ام که رزمنده های ایرانی این گونه ایثارگری می کردند. اگر بخواهیم این را در ایمانشان بسنجیم، می بینیم که این افراد، به دلیل ایمان قلبی که به خدا دارند، هرگز از مرگ نمی ترسیدند.
 

سایت اسلامی و جهانی "عروة الوثقی عالمیه" تحت نظارت کشورهای ساحلی قاره آفریقا است که دارای 14 زبان مختلف جهان است و هدف اصلی اش، تبلیغ اسلام و از میان بردن فاصله میان مذهب شیعه و سنی است. در حال حاضر، "سالم سعید سالم سعید الراجحی" که در «زنگبار» به دنیا آمده است،(جزیره ای در تانزانیا، یکی از کشورهای ساحلی قاره آفریقا) مدیریت بخش عربی این سایت را به عهده دارد. وی10 سالی در ایران(قم) زندگی کرده و بعد از آشنایی و تحقیق درباره دین اسلام، مسلمان شیعه شده است. الراجعی، در دانشگاه امام خمینی(ره) قم مشغول ادامه تحصیل در رشته فلسفه اسلامی و اینک موفق به گرفتن مدرک کارشناسی ارشد شده است. کنجکاو شدیم که بدانیم، با توجه به اینکه کشورمان، یکی از کشورهایی است که بیشترین آمار مسلمان شیعه را در خود دارد و از طرفی دیگر، در جنگ عراق علیه ایران، قربانی سلاح های شیمیایی شده است و اینک بیشترین مصدوم شیمیایی وشهید را در خود دارد، آیا این موضوع تا به حالا در سایت عروة الوثقی (که مدافع حقوق مسلمانان است) مطرح شده است؟ شناخت مردم کشورهای ساحلی قاره آفریقا نسبت به قربانیان سلاح های شیمیایی ایران چقدر است؟ و...


وی ابتدا درباه هدف از راه اندازی سایت "عروة الوثقی" می گوید:

چند سالی می شود که مدیریت بخش عربی سایت عروة الوثقی را به عهده دارم. بعضی از اخبار، گزارش ها و مقاله هایمان تولیدی و برخی ترجمه شده از زبان های دیگر است. هدف اصلی ما، انعکاس اخبار اسلامی همه کشورهای اسلامی است. سایت ما، انتشار معارف اسلامی از مذاهب گوناگون است. یکی از اهدافمان این است که فاصله میان مذاهب شیعه و سنی را کم کنیم. متاسفانه دشمنان اسلام، تلاش دارند که بین مسلمانان فاصله بیندازند و این موضوع، کار ما را سخت کرده است و وجود چنین سایتی اینجا معنی واقعی خود را پیدا می کند.

الراجعی، درباره انعکاس اخبار و گزارش هایی با موضوع قربانیان سلاح های شیمیایی در سایتشان اذعان می کند که نیاز به منبع معتبری برای این کار دارد. وی در این باره اذعان می کند:

بیشترین درصد مردم ایران، مسلمان شیعه هستند. در جنگ عراق علیه ایران، همین مسلمانان ایرانی لباس رزم پوشیدند و به جبهه ها رفتند تا از مملکت اسلامی و عقاید و اعتقادات خود دفاع کنند. در این میان، بعضی شهید و بعضی قربانی سلاح های شیمیایی عراق شدند. سلاح هایی که ناجوانمردانه از آنها بر علیه ایران استفاده شد. گروه ما تصمیم دارد که در زمینه معرفی جانبازان شیمیایی ایران در سایتمان تلاش کند. متاسفانه تا به امروز، اطلاعات زیادی درباره این موضوع نداشتیم و فقط چندین بار در تلویزیون آنها را دیده ایم. برای معرفی جانبازان شیمیایی مسلمان ایران، نیاز به منبع معتبری داریم تا چیزی را اشتباه منعکس نکنیم.

مدیر بخش عربی سایت عروة الوثقی یکی از علل قربانی شدن ایران در جنگ تحمیلی را حفظ اسلام و استقلال می داند و می گوید:

وقتی تاریخچه ایران قبل از انقلاب را می خوانم، اسلام زیاد در میان مردم رواج نداشت و اکثر جوانان ایرانی، گرایش زیادی به فرهنگ غرب زدگی داشتند؛ اما بعد از انقلاب، همه چیز تغییر کرد. ایران استقلال یافت و جمهوری اسلامی را پایه اصلی نظام نهاد. کشورهایی مثل آمریکا در گذشته در ایران منافع داشتند، ضربه سختی از انقلاب خوردند و هضم چنین موضوعی برایشان سخت بود؛ لذا دشمنی خود را به گونه دیگری ابراز داشتند. با طرح کشورهای غربی و آمریکا، کشوری همچون عراق اجازه تجاوز به خاک ایران را به خود داد؛ اما با مقاومت رزمنده های ایرانی مواجه شد، از سال 62 به بعد، عراق به طور رسمی از سلاح های شیمیایی استفاده کرد، چون می دانست تنها از این راه می تواند بر رزمنده های ایرانی غلبه کند که این خود یک جنایت جنگی به حساب می آمد. ایران به خاطر اسلام و استقلاش قربانی سلاح های شیمیایی شد و با این همه، جلوی دشمن ایستادگی کرد و پیروز شد.

سالم سعید الراجحی، گره خوردن منافع کشورهای اسلامی به کشورهای غربی را دلایل سکوت رهبران اسلامی در برابر چنین جنایت هایی می داند:

کشورهای اسلامی اگر با هم متحد باشند، هیچ کشوری نمی تواند در مسائل داخلی آنها دخالت کند. متاسفانه برخی رهبران کشورهای اسلامی، منافعشان به کشورهای غربی گره خورده است و وابسته اند و نمی توانند مستقل تصمیم بگیرند. به همین دلیل، در برابر جنایت های بزرگی مثل جنگ شیمیایی عراق علیه ایران و یا اسرائیل علیه لبنان در جنگ های 33 روزه، سکوت اختیار کردند و این تیشه ای به ریشه اسلام است.

وی با بیان اینکه، پدر و مادر اصلی این مرز و بوم، شهدا هستند، می گوید:

جانبازان ایران، پیوند دهنده فرهنگ ملی و اسلامی هستند. پدر ومادران اصلی ایران، شهدا هستند. زنده کردن شهدا زنده کردن اسلام است. این ها برای اسلام و استقلال کشورشان شهید شدند و مقام جاودانه ای نزد خدا دارند.
ایمان، چیزمهمی برای شهادت آنهاست. وقتی پدر و مادر ما از دنیا می رود، خانواده از هم پاشیده می شود. اگر شهدا از یاد بروند، اسلام در خطر می افتد. به همین دلیل است که خدا فرموده، مپندارید که شهدا مرده اند، آنها زنده اند و نزد خدای خود روزی می گیرند. اگر شما بتوانید عزت و ارزششان جانبازان را حفظ کنید و به مردم بشناسانید، به گونه ای ارزش دفاع مقدس و شهدا را حفظ کرده اید.

مدیر بخش عربی سایت عروة الوثقی، ایثار و از خودگذشتگی رزمنده ها در طول دفاع مقدس را نشان از ایمان بالایشان می داند:

اگر بخواهیم ایثار رزمنده ای را در جبهه نشان دهیم، همان زمانی است که به عنوان یک مسلمان، ماسکش را (در زمان بمباران شیمیایی) به رزمنده دیگر می دهد و از این بابت، در خود احساس بزرگی و رضایت می کند. من این صحنه را هرگز ندیده ام؛ اما بارها شنیده ام که رزمنده های ایرانی این گونه ایثارگری می کردند. اگر بخواهیم این را در ایمانشان بسنجیم، می بینیم که این افراد، به دلیل ایمان قلبی که به خدا دارند، هرگز از مرگ نمی ترسیدند.

وی در پایان با بیان اینکه پایگاه اطلاع رسانی قربانیان سلاح های شیمیایی، رسالتی مهم و اساسی در زمینه معرفی شهدا و جانبازان شیمیایی مسلمان در سطح جهان به دوش دارد، می گوید:

رسالتی که بر دوش پایگاه اطلاع رسانی قربانیان سلاح های شیمیایی است، رسالتی مهم و مفید است چون این یکی از راه هایی برای معرفی جانبازان شیمیایی مسلمان به جامعه جهانی است. کشورهای غربی که خود شریکان فروش مواد شیمیایی به عراق بودند، انعکاس اخبار با این موضوع را محدود کردند. برای رساندن پیام قربانیان سلاح های شیمیایی ایران، سایت های تخصصی مثل سایت شما باید به زبان های دیگری مثل ساحلی، اردو، فرانسوی، روسی و ...هم مجهز شود.
در آفریقا گویش های مختلفی وجود دارد و همه نمی توانند سایت شما را بخوانند. مسئله دقیق تر این که مردم این قاره، اطلاعات زیادی درباره قربانیان سلاح های شیمیایی ایران ندارند. ممکن است افرادی در آفریقا باشند و به سایت شما علاقمند باشند اما قادر به خواندن آن نباشند. پیشنهاد می دهم که حتما سایتتان را به زبان های دیگر مجهز کنید.

انتهای گزارش

مصطفی قهرمانی



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد