مصطفی قهرمانی(خبرنگار)

یادداشت و گفتگوهای فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی + راهیان نور،دفاع مقدس

مصطفی قهرمانی(خبرنگار)

یادداشت و گفتگوهای فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی + راهیان نور،دفاع مقدس

'گفتگوی وبلاگ مصطفی قهرمانی با مدیرطراح گروه اسلام گرافیک کنیا

مدیر طراح گروه اسلام گرافیک " کنیا" و برگزیده چهارمین دوره جشنواره بین المللی رسانه های دیجیتالی:

 
مردم کنیا اطلاع زیادی درباره

قربانیان سلاح های شیمیایی ایران ندارند


علی انجوروگه به وبلاگ مصطفی قهرمانی(خبرنگار) گفت: اطلاعات مردم کنیا نسبت به قربانیان سلاح های شیمیایی ایران کم است. تبلیغاتی با این موضوع، در کشور ما کم انجام می شود و دلیلش، دست پنهان آمریکا و کشورهای غربی در افکار عمومی است.



اشاره: گروه اسلام گرافیک یک گروه هنری است که در فضای مجازی به طراحی وب ‌سایت‌های اسلامی به زبان‌های مختلف، طراحی نرم‌افزار، مجله، تبلیغات، بنر، پوستر، تدوین و میکس می‌پردازد و در کشورهایی مانند کنیا، انگلیس، پاکستان، هند و لبنان شعبه دارد. در بخش بین‌الملل به‌ دلیل فعالیت هنری در محیط دیجیتال و بهره‌گیری از بستر وب، جهت انتشار محتوای هنری و فرهنگی در سطح بین‌الملل «علی انجوروگه»، از کشور کنیا، با پایگاه «اسلام گرافیک» لوح تقدیر این بخش را به خود اختصاص داد. همین شد بهانه ای برایمان تا بدانیم، آیا کشور ایران که کشوری مسلمان است و بیشترین درصد آن، شیعه هستند و در جنگ تحمیلی عراق و ایران، قربانی سلاح های شیمیایی شدند، در سایت های اسلامی کشورهای دیگر یادی شده است یا نه. همانطور که می دانیم کشورهای غربی و آمریکا که بخش عظیم تبلیغات جهان را در دست خود دارند و عقایدشان را به افکار عمومی مردم جهان تحمیل می کنند، یاد کردن قربانیان سلاح های شیمیایی در این رسانه ها، چیزی محال به نظر می رسد، چرا که خود این کشورها، از فروشنده های اصلی مواد شیمیایی به صدام بودند. در این میان، نقش کشورهای اسلامی باید به گونه ای دیگر باشد. ما مسلمان هستیم و می طلبد که کشورهای اسلامی که مظلوم واقع شدن ما را در زمینه قربانیان سلاح های شیمیایی می بینند، بیشتر تلاش کنند تا این جنایت را انعکاس دهند و از تکرار آن در آینده ممانعت کنند. به دلیل وابستگی برخی کشورهای اسلامی، رسانه های این کشور هم زیاد درباره قربانیان سلاح های شیمیایی مسلمان ایران، چیزی منعکس نکردند. باید مورد بحث قرار دهیم که، ما به عنوان کشوری که بیشترین آمار قربانیان سلاح های شیمیایی را در خود داریم، باید طوری اطلاع رسانی جهانی کنیم که شناخت مردم جهان نسبت به این جنایت بیشتر شود. از طرفی دیگر، این اطلاع رسانی باعث می شود که مردم جهان، پی به مظلومیت کشورمان در جنگ تحمیلی ببرند و توجه زیادی به رسانه های کشورهای ضد انقلابی نکنند. گفتگوی کوتاه ما با «علی انجوروگه» را بخوانید تا دستتان بیاید که شناخت کشوری مثل کنیا که وی در آن سکونت می کند، نسبت به آمار قربانیان سلاح های شیمیایی ایران چقدر است؟


عمده ترین کار شما چیست؟

عمده ترین کار ما، تبلیغ اسلام است. ما گروه هنری به نام "اسلام گرافیک" هستیم که در فضای مجازی به طراحی وب‌سایت‌های اسلامی به زبان‌های مختلف، طراحی نرم‌افزار، مجله، تبلیغات، بنر، پوستر، تدوین و میکس می‌پردازیم و در کشورهای کنیا، انگلیس، پاکستان، هند و لبنان شعبه داریم.
وب سایتی که ما داریم، تبلیغ کارهایی است که ما انجام دادیم و برای خیلی از گروه های اسلامی است. عمده ترین کار ما، طراحی سایت برای کشورهای مسلمان است و این کشورها، خودشان کار ورود اطلاعات را به عهده دارند.

این سایت به چند زبان است؟

به 4 زبان فارسی، عربی، اردو، انگلیسی است.

ایران کشوری اسلامی است و بیشترین آمار قربانیان سلاح های شیمیایی در جهان را در خود دارد. یعنی بیشترین درصد قربانیان سلاح های شیمیایی مسلمان هستند. تا حالا در عمده فعالیتتان که درباره اسلام است، به این موضوع اشاره کردید؟

نه. ما اطلاعات زیادی در این زمینه نداریم. من شخصا خودم چیزهای کمی در این باره شنیدم، اینکه شهر سردشت ایران، در طول جنگ، بمباران شیمیایی شده است.

علاوه بر سردشت، اطلاعات دیگری درباره بمباران شیمیایی ایران در شهرهای دیگر مثل شلمچه ندارید؟

نه. من بیشتر درباره کشوری مثل ژاپن شنیدم که توسط آمریکا قربانی سلاح های شیمیایی و میکروبی شد و درباره ایران اطلاعات زیادی ندارم.

به هر حال، بخشی از کارهای شما مربوط به کار تبلیغات اسلام است، چرا این موضوع را در تبلیغات خود نگنجاندید؟ اینکه کشور مسلمانی مثل ایران، قربانی سلاح های شیمیایی شده است؟

این کوتاهی از طرف ما نبوده است. این را باید کم کاری از سوی کشور خودتان بدانید که در کشورهای دیگر تبلیغات کمتری کرده اند.

مردم کنیا چطور؟ آنها هم از این موضوع اطلاع زیادی ندارند؟

خیر. اطلاعات مردم کنیا نسبت به قربانیان سلاح های شیمیایی ایران پایین است. تبلیغاتی با این موضوع، در کشور ما کم انجام می شود و آمریکایی ها بیشتر در آنجا تبلیغات می کنند؛ چیزهایی که زیاد به نفع کشور ایران نیست. مردم ما بیشتر درباره قربانیان "هیروشیما" اطلاع دارند. فاجعه هیروشیما، فاجعه جهانی بود و این کشور، در این زمینه اطلاع رسانی بیشتری نسبت به کشور شما انجام داده است.

چه چیزی باعث شده که مردم جهان نسبت به این موضوع، اطلاع کمی داشته باشند. این سوال را به این خاطر می پرسم که دست اتهام کشورهایی مثل آمریکا به سوی ماست و می گویند که ما به دنبال ساخت سلاح های شیمیایی و کشتار جمعی هستیم، در حالی که ما خودمان قربانی این سلاح ها شده ایم؟

به نکته خوبی اشاره کردید. کشورهایی مثل آمریکا و یا ژاپن، با ساخت فیلم های مستند، داستانی و تولید اخباری با این موضوع، عقاید و افکار خود را به عموم مردم جهان تحمیل کردند. کشور ژاپن در زمینه قربانیان سلاح های شیمیای خود چندین فیلم مستند ساخته و به زبان های مختلف ترجمه کر ده است تا در این زمینه اطلاع رسانی کند. کشور ایران در این زمینه کمی کوتاهی کرده است و فیلم های مستند شما که برای مردم جهان بیانگر مظلومیتتان در زمینه قربانیان سلاح های شیمیایی باشد، کم است. کشور شما می تواند با ابزارهایی مثل فیلم های مستند، رسانه ها، مطبوعات، رادیو به زبان های کشور های دیگر، این را به مردم جهان بشناساند تا تفکر آنها نسبت به ایران تغییر کند.

فکر می کنید، ایران برای این کار، باید از چه نقطه ای کار را شروع کند؟

ایران باید اول از مردم خودش شروع کند و شناخت آنها را نسبت به این موضوع بالا ببرد. شما خبرنگار سایت قربانیان سلاح های شیمیایی هستید و کارتان ایجاب می کند که نسبت به این موضوع اطلاعات کسب کنید اما یک فرد عادی ایرانی که شغل و حرفه و علاقه اش چیز دیگری است، ممکن است به این اطلاعات شما دست پیدا نکند؛ مگر اینکه شما با استفاده از هنر و ادبیات و ساختن فیلم های داستانی و مستند، در این زمینه اطلاع رسانی کنید. اگر در شناخت مر دم خود موفق شدید، در شناخت مردم جهان هم قطعا موفق خواهید بود.

ما کشوری مسلمان هستیم و ایجاب می کند که کشورهای اسلامی دیگر، در حمایت از کشوری مسلمان برخیزند و در زمینه اطلاع رسانی این موضوع مهم، کمکمان کنند تا همگان بفهمند که ایران قربانی سلاح های شیمیایی شده است و هرگز چنین کشوری به دنبال ساخت سلاح های شیمیایی نیست؟

بله، این موضوع را قبول دارم اما نباید از یاد ببرید که رهبران بعضی کشورهای اسلامی، خواسته یا ناخواسته به دلیل وابستگی به کشورهای غربی، در این زمینه سکوت کردند. اگر طبق سفارشان اسلام بخواهیم عمل کنیم، وظیفه یک برادر دینی است که از دیگر برادر خود دفاع کند.

چه پیشنهادی به سایت تخصصی ما دارید. سایتی که به طور جامع به موضوع قربانیان سلاح های شیمیایی می پردازد؟

پیشنهاد می دهم که بخش زبان های خارجی خود را تقویت کنید و حتما زبان اردو را هم در آن بگنجانید. این سایت رسالت مهمی به دوش دارد. رسالت دفاع از حقوق مصدومین و شهدای شیمیایی ایرانی و مسلمان، رسالتی است که ارزش زیادی در آرمان های کشورتان دارد.

در پایان بگویید که تا به حالا با جانباز شیمیایی از نزدیک برخورد داشتید؟

در یکی از سفرهایم به مشهد مقدس بود که یکی از آنها را از نزدیک دیدم که مدام سرفه می کرد. او از ناحیه ریه شیمیایی شده بود. فکر می کنم شیمیایی بودن، مجروحیتی است که به مرور زمان حادتر می شود و درمان قطعی ندارد و پزشکان فقط می توانند روند پیشرفت آن را کند کنند. هر یک از این جانبازان، سندی در محکوم کردن جنایت صدام و کشورهای حامی اش هستند.

انتهای گزارش
مصطفی قهرمانی


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد