مصطفی قهرمانی(خبرنگار)

یادداشت و گفتگوهای فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی + راهیان نور،دفاع مقدس

مصطفی قهرمانی(خبرنگار)

یادداشت و گفتگوهای فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی + راهیان نور،دفاع مقدس

گفتگوی وبلاگ مصطفی قهرمانی با نجات علی مرادی بازیگر چهره خشن:

بازیگر چهره خشن سینما و برادر شهید قربانعلی علی مرادی در گفتگو با وبلاگ مصطفی قهرمانی(خبرنگار):


برادرشهیدم در دهلران

ماند و نیامد...


وبلاگ مصطفی قهرمانی(خبرنگار): نجات علی مرادی بازیگری را از سال 1375 آغاز کرده و تا به امروز در فیلم هایی همچون عروس حلبچه، نامزد آمریکایی من، طوفان شن، سریال ترش و شیرین و ... ایفای نقش کرده است.... 


 وی  به عنوان چهره خشن سینما معروف است اما خودش می گوید که بر خلاف نقش هایش، مثبت اندیش است. به تازگی شنیدیم که وی جزو خانواده معظم شهداست و برادرش" قربانعلی علی مرادی" سال 1367 در جبهه به شهادت رسیده است. همین شد که مصاحبه ای را با او انجام دادیم تا بیشتر با زوایای زندگی اش و همچنین برادرش شهیدش آشنا شویم. این بازیگر سینما و تلویزیون به گرمی از ما استقبال کرد و درباره برادرش برایمان گفت. آنچه که در زیر می خوانید حاصل این گفتگوی یک ساعته است.


 
برادرتان چه سالی به شهادت رسید؟

برادرم  سال 1367 در دهلران مفعودالاثر شد. به گفته همرزمش، با هم در سنگر خوابیده بودند که دشمن حمله های خود را شروع می کند. از خواب بیدار می شوند و از آن منطقه دور می شوند. موقع بازگشت، برادرم بر اثر اصابت خمپاره از ناحیه دست مجروح    می شود.  او را سوار آمبولانس کرده و به بیمارستان می برند اما بعد از آن، هیچ فردی او را ندیده است. می گویند مفعودالاثر شده است .

در حال  حاضر هم پیکرش بازنگشته است؟

 خیر. بعد از چند روز که خبر مفعودالاثر شدنش را شنیدیم، به جنوب غرب برای پیدا کردنش رفتیم اما موفق نشدیم. همه جا را زیر و رو کردیم اما اثری از برادرم نبود. بعد از چند ماه، اعلام کردند که برادرم شهید شده اما پیکرش هنوز پیدا نشده است. در حال حاضر، کوچه ای در محله نعمت آباد(جنوب تهران) به نام برادر شهیدم "قربانعلی علی مرادی" نامگذاری شده است که ما را به یاد او می اندازد. برادرم در آخرین حمله عملیات مرصاد بود که مفعودالاثر شد....

برادرتان  داوطلبانه به جبهه رفته بود یا به عنوان  سرباز؟

برادرم سال 65 به عنوان سرباز از تهران به ژاندارمری  اصفهان(تیپ 207) و از آنجا به جبهه اعزام  شد. گاهی از جبهه مرخصی می گرفت و به خانه می آمد و سرانجام...

وقتی به خانه می آمد، از خاطرات جبهه هم برایتان  تعریف می کرد؟

بله. گاهی اوقات  که به مرخصی می آمد، می گفت، اگر در جنگ میان عراق و ایران اسلحه  ای در کار نبود، خودم می رفتم و عراقی  ها را زیربغلم می گرفتم و به این طرف و آن طرف پرتابشان می کردم. برادرم قوی هیکل بود و 2 متر قد داشت  و در رشته  والیبال ورزش می کرد. او در جبهه آرپی چی زن بود و می گفت وقتی تانکی را مور هدف قرار می دهم، فریاد الله اکبر همرزمانم بلند می شد وهمه هورا می کشیدند.

آیا شما از مناطق جنگی دیدن نمودید؟
بله. چند سال پیش، یک بار برای فیلمبرداری فیلم سینمایی "بوی گندم" گروهی به مریوان رفته بودیم. این فیلم به کارگرانی  "داود توحید پرست" به وقایع جنگ می پرداخت که در آنجا بود که مناطق جنگی جنوب را بار دیگر از نزدیک دیدم.

در این فیلم، ایفاگر چه نقشی بودید؟
در این فیلم نقش یکی از بچه های خان در کردستان را بازی می کنم که به مردم زورگویی می کند.
فکر می کنید شرکت جوانان و نسل های امروزی در این سفرها چگونه است؟
برای نسل های امروزی، حضور در مناطق عملیاتی جنوب و غرب کشور یکی از پسنده ترین کارهاست. ما برای حفظ وجب به وجب این مملکت شهید داده ایم و نیاز است که جوانان امروزی با وقایع جنگ آشنا شوند و بیشتر قدر این انقلاب را بدانند.

فکر می کنید این سفرها چقدر در روحیه و تفکرات آنها تاثیرگذار  است؟

به طبع  تاثیرات خاص خود را دارد. جوانان امروزی نیاز دارند تا از گذشته خود  بدانند و با آخرین توان از مملکت خود پاسداری کنند. حضور جوانان در مناطق عملیاتی جنگی باعث می شود که سختی های دوران دفاع مقدس را از نزدیک ببینند وحس کنند و همین موضوع باعث می شود که قدردان این انقلاب، شهدا جانبازان و ایثارگران باشند.

امسال حدود یک میلیون و 200هزار نفر از دانش آموزان و فرهنگیان کشور در سفرهای راهیان نور شرکت می کنند. فکر می کنید حضور دانش آموزان چقدر می تواند برای کشورمان مفید باشد؟

اعزام دانش آموزان به سفرهای مناطق عملیاتی جنوب و غرب کشور یکی از موثرین اقدامات مسئولان کشور است. دانش آموزان ما نیاز دارند تا از این مناطق بازدید کنند تا شناختشان نسبت به مسائل جنگ بیشتر شود. این باعث می شود که از همان دوران دانش آموزی و نوجوانی نسبت به مسائل جنگ علاقمند شوند. به نظرم، بازدید از مناطق عملیاتی جنوب و غرب کشور باید یکی از برنامه های درسی آنها قرار گیرد. مثلا اگر سفرهای راهیان نور موضوع انشاء دانش آموزان قرار گیرد، می تواند در دانش آموزان علاقمندی به وجود بیاورد. فکر می کنم که این کار یکی از ضرت های کارکردی آموزش و پرورش است که باید انجام دهد.

فکر می کنید نقش سینمای کشورمان در شناساندن سفرهای راهیان نور به مردم چقدر موثر است؟

سینمای کشورمان  در این زمینه نقش موثری دارد. کارگردانان و فیلمسازان کشورمان  با ساختن فیلم با موضوع راهیان نور  و پخش آن از تلویزیون و سینما  می توانند شناخت جوانان امروزی را بالا ببرند. همکاری نهاد ها و سازمان ها با فیلمسازان می تواند انگیزه آنها را برای ساخت این فیلم ها افزایش دهد. راهیان نور یک موضوع خاص برای سینمای کشورمان  است که اگر خوب به آنها بها داده شود می توان مخاطبان زیادی به خود  جذب کند..

خود شما  بعد ازجنگ، برای بازدید به مناطق جنگی نرفتید؟

نه ولی خیلی مشتاقم که به مناطق جنگی برای بازدید بروم. یکی از دوستانم که راننده کامیون بود، می گفت که اگر در زمان جنگ این کامیون را داشتم، به جبهه می بردمش تا آن را به کار گیری کنم.

در پایان اگر حرفی دارید، برایمان بگویید؟
برادرم شهید شد و رفت. او جانش را برای این مملکت داد تا جوانان امروزی با آرامش زندگی کنند. او رفت تا ما باشیم. او برای ما رفت و امیدوارم نسل های امروزی ادامه دهنده راه شهیدانی همچون برادرم باشند. راهیان نور یکی از راه های موثر برای شناساندن آن روزها به جوانان امروزی است.


انتهای پیام

مصطفی قهرمانی


 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد