مصطفی قهرمانی(خبرنگار)

یادداشت و گفتگوهای فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی + راهیان نور،دفاع مقدس

مصطفی قهرمانی(خبرنگار)

یادداشت و گفتگوهای فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی + راهیان نور،دفاع مقدس

حاجی پور جانباز شیمیایی شیراز در گفتگو با وبلاگ مصطفی قهرمانی(خبرنگار)


جانباز شیمیایی و مسئول روابط عمومی انجمن حمایت از قربانیان سلاحهای شیمیایی استان فارس:

جلسات توجیهی برای خانواده


جانبازان شیمیایی را برگزار می کنیم


وبلاگ مصطفی قهرمانی (خبرنگار): محمد رضا حاجی پور می گوید: یکی از برنامه های انجمن فارس آشنایی خانواده ها با مشکلات روزمره جانبازان و آموزش نحوه تعامل مفید با عزیزانشان است که منجر به بهبود نسبی و مداوای ایشان واز طرف دیگر موجب کاهش استرس و فشار مضاعف به خانواده جانبازان
می شود..


 


نام: محمد رضا حاجی پور
نام پدر:علی
تولد:1347- شهرستان آباده فارس
مجروحیت: 55 درصد ضایعه شیمیایی،کمر،پای راست
مدت حضور در جبهه: 3سال
محل سکونت: شیراز

نخستین بار سال 61در 14سالگی از طریق بسیج به جبهه اعزام شد. وی آموزش های رزمی را چند هفته به منظور آشنایی با سلاح ها و ابزارهای جنگی گذراند.

خودش می گوید:

«زمانی که به جبهه اعزام شدم،3سال از جنگ گذشته بود.نیروهای مردمی،داوطلبانه به جبهه اعزام می شدند. من در واحد تخریب لشگر19فجر، در زمینه خنثی سازی مین و انفجارات فعالیت می کردم.»

حاجی پور در مورد عملیات والفجر8می گوید:

«در این عملیات مسئولان واحد اطلاعات عملیات از چند ماه قبل شناسایی اروند رود را شروع کرده بودند. به نیروهای خط شکن،آموزش غواصی می دادند تا آمادگی عبور از آب اروند کنار را داشته باشند. این غواصان باید قبل از شروع عملیات، با عبور از این رود، سنگرهای دشمن را منهدم می کردند. در این عملیات، من جزو نیروهای تخریب گردان حضرت رسول اکرم (ص) بودم.››

او ادامه داد:

‹‹ رزمنده های ایرانی در یک اقدام غافلگیرانه، وارد فاو شدند. زمانی که دشمن احساس شکست کرد،برای تلافی از سلاح های شیمیایی استفاده کرد عراق با همکاری کویتی ها با هواپیما به فاو شیمیایی زد.من در فاصله دورتری از محل بمب قرار داشتم و کمتر شیمیایی شدم. بعضی از دوستانم که به شدت مجروح شده بودند،راهی بیمارستان شدند.
«با اینکه سوزش چشم و حالت تهوع داشتم، 2هفته که در در این شهر بودم.››

محمد رضا در سال 65 در جزیره مجنون، از ناحیه کمر هم مجروح شد. او تابستان 66 در جزیره مجنون به شدت شیمیایی شد که در این باره می گوید:

‹‹عراق می خواست در بین جزایر جنوبی وشمالی جزیره مجنون که به "خوشه پروانه" معروف بود،عملیاتی انجام دهد . هدف آنها تضعیف نیروهای ما در جزیره بود.
از ما خواستند در آن قسمت از جزیره، انفجار راه بیندازیم و خط بین شمالی و جنوبی جزیره را قطع کنیم.این کار نیاز به ماده منفجره زیادی داشت.گروه ما زمانی که این انفجار را انجام داد، موجب ترس در میان دشمن شد.به همین دلیل برای مقابله با ما از سلاح های شیمیایی استفاده کرد.››

او اضافه می کند:
‹‹ زمانی که دشمن شیمیایی زد، سوزش شدید پوست و چشم گرفته بودم. به طوری که برای مدتی روزی زمین دراز کشیدم. چشمانم به نور حساس شده بودم .
مدام بوی سیر و سبزی به مشاممان می رسید. من چفیه ام را جلوی دهانم گرفتم. بعد از یک ساعت،به عقب برگشتم. به همراه تعدادی از مجروحان شیمیایی را به اهواز منتقل شدیم و سه روز آنجا بودیم.در این مدت از کپسول اکسیژن و قطره های مخصوص چشم استفاده می کردم.بعد از آن به شیرازبرگشتم و توفق حضور مجدد در جبهه را نیافتم.››

محمد رضا در سال 1370ازدواج کرده و هم اکنون 3 فرزند دارد.همسرش کارشناس ارشد رشته علوم سیاسی است.همین عامل باعث شد که اونیز به این رشته علاقه مند شود.

این جانباز شیمیایی رشته مطالعات سیاسی خوانده و می گوید که علاقه زیادی به ادامه تحصیل در این رشته دارد و مطالعه های زیادی در این زمنیه داشته و چندین مقاله و تحقیق در زمینه های علوم سیاسی و موضوعات مرتبط با آن نوشته است.

وی در ادامه اشاره ای هم به علاقه اش به ورزش می کند و می گوید:

‹‹ قبل از دوران مجروحیتم، در "پینگ پنگ" بازی می کردم. بعد از جنگ، به صورت عادی به این رشته ادامه دادم و سال گذشته در مسابقات "دارت" جانبازان شیمیایی سراسر کشور شرکت کردم و چهارم شدم.››

حاجی پور در ادامه اشاره ای به مظلومیت جانبازان شیمیایی می کند و می گوید:

‹‹ مظلوم ترین جانبازان ما، جانبازان اعصاب و روان و شیمیایی ها هستند.
این جانبازان همانند سایرین حق زندگی و حضور در جامعه را دارند اما عدم شناخت مردم از آنها باعث مشکلاتی می شود. بعضی از جانبازان به دلیل مشکل تنفسی نمی توانند در مکان های شلوغ رفت و آمد کنند.
زمانی که می خواهند به مراکز درمانی مراجعه کنند، با مشکلاتی رو برو می شوند. به همین دلیل پیشنهاد می دهم که مراکز درمانی را در استان های کشور افزایش دهند تا این جانبازان با چنین مشکلاتی روبرو نشوند.››

عضو انجمن حمایت از قربانیان سلاح های شیمیایی استان فارس ادامه می دهد:

‹‹ انجمن حمایت از قرباینان سلاح های شیمیایی حدود 2سال است که در فارس فعال شده امیدواریم بتوانیم برای جانبازان استان فارس مفید واقع شویم.

وی می افزاید: تعامل این انجمن با مسئولین به مروز زمان بهتر می شود.اولین هدف ما برقراری اعتماد و تفاهم بیشتر میان جانبازان و مسئولین است. ما برای تحقق این موضوع فعالیت های زیادی انجام داده ایم که از آن جمله می توان به همایش های جانبازان شیمایی با حضور مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران اشاره کرد.››

وی برگزاری همایش خانواده های جانبازان شیمیایی را مهم ارزیابی می کند و می گوید:

ما در فکر برگزاری همایش خانواده های جانبازان شیمیایی استان فارس هستیم. برای این کار اهداف مختلفی را دنبال می کنیم که می توان به زمینه های آشنا سازی خانواده ها با بیماری جانبازان و نحوه تعامل و رفتار با آنها اشاره کرد.
مسلما آشنایی خانواده ها با مشکلات روزمره جانبازان و آموزش نحوه تعامل مفید با عزیزانشان  منجر به بهبود نسبی و مداوای ایشان واز طرف دیگر موجب کاهش استرس و فشار مضاعف به خانواده های جانبازان می شود..


انتهای گزارش
مصطفی قهرمانی

نظرات 1 + ارسال نظر
محمد علی یکشنبه 23 تیر 1392 ساعت 10:57

ما به شما رزمندگان و جانبازان شیمیایی که برای حفظ وطن سلامتی خود را به خطر انداخته اید افتخار می کنیم.برای خانواده صبور شما ارزوی موفقیت می کنیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد