مصطفی قهرمانی(خبرنگار)

یادداشت و گفتگوهای فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی + راهیان نور،دفاع مقدس

مصطفی قهرمانی(خبرنگار)

یادداشت و گفتگوهای فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی + راهیان نور،دفاع مقدس

فعالان رسانه ای دفاع مقدس از دغدغه های خود می گویند/ کم رنگی حوزه دفاع مقدس در رسانه ها

گزارش اختصاصی مصطفی قهرمانی از حرف های دل خبرنگاران دفاع مقدس:


فعالان رسانه ای دفاع مقدس از 


دغدغه های خود می گویند/ کم رنگی 


حوزه دفاع مقدس در رسانه ها


مصطفی قهرمانی (خبرنگار) نوشت: کم رنگی مباحث دفاع مقدس در رسانه ها،کم توجهی به خبرنگاران دفاع مقدس، الگو قرار دادن مسیر شهدا توسط مسئولین و رسانه ها، توجه بیشتر به پدران و مادران شهدا، ادا نشدن حق مطلب در خصوص مباحث دفاع مقدس و ... از جمله دغدغه های خبرنگاران حوزه دفاع مقدس بوده است.

لینک بازتاب این گزارش در خبرگزاری تسنیم

لینک این گزارش در خبرگزاری ایسنا

لینک بازتاب این گزارش در جوان آنلاین

لینک بازتاب این گزارش در خبرگزاری بسیج

لینک بازتاب این گزارش در دانا

لینک بازتاب این گزارش در کوله بار

لینک بازتاب این گزارش در خبرگزاری نسیم آنلاین

لینک بازتاب این گزارش در بسیج پرس

لینک بازتاب 

لینک بازتاب

لینک بازتاب

لینک بازتاب

لینک بازتاب

لینک بازتاب

لینک بازتاب 

به گزارش مصطفی قهرمانی(خبرنگار)، خبرنگاران با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی نقش خود را در جامعه ایفا می کنند و به طور یقیق نقش آنها در توسعه و پیشرفت هر جامعه غیرقابل انکار است.حضرت امام (ره) در خصوص ارزش کار خبرنگاران فرمودند: «خبرنگار و‌ کسانی که در رسانه‌ها کار می‌کنند مربی جامعه هستند و‌ می‌توانند مردم را هدایت کنند.» در دنیای امروز وجود خبرنگار یکی از ضروریات تامین محتوای رسانه ها محسوب می باشد و خبرنگاری در حوزه دفاع مقدس، کار سخت و مسئولیت سنگینی به دوش خبرنگار می گذارد، چرا که مهمترین رسالتش ترویج فرهنگی ایثار و شهادت به نسل هایی است که چیزی از جنگ ندیده اند. به مناسبت فرارسیدن 17 مرداد روز خبرنگار با تعدادی از خبرنگاران حوزه دفاع مقدس خبرگزاریهای کشور به گفتگو پرداختیم و برخی از آنها با ارسال یادداشت خود به پایگاه اطلاع رسانی کوله بار، از دغدغه ها و کاستی ها در حوزه دفاع مقدس گفتند؛ اینکه حق مطلب در خصوص اطلاع رسانی و کار در حوزه دفاع مقدس ادا نشده است و نیاز است که به خبرنگاران این حوزه با نگاه جدی تری نگریسته شود. دفاع مقدس گنجینه پایان ناپذیری است که وظیفه خبرنگار حوزه دفاع مقدس است که آن را به خوبی به جامعه معرفی کند اما این کار نیاز به حمایت بیشتری از سوی رسانه هاست.این گزارش را با هم می خوانیم
روزنامه نگار  و فعال رسانه ای دفاع مقدس/ هزاران راه نرفته وحدیث ناگفته ...
علی شیرین، روزنامه نگار و فعال رسانه ای دفاع مقدس که سالها در حوزه پایداری روزنامه جوان قلم زده است، می گوید: هزار راه نرفته وحدیث ناگفته از مظلومیت وغربت فرزندان این آب وخاک برزمین مانده است و باید تا سالهای دراز از غم ها وغربت ها،مظلومیت ها وایثار وخلاقیت ها و رشادتها در دوران دفاع مقدس نوشت.
 
وی معتقد است که هزاران بر گ خاطره ناگفته وروایت ناشنیده بر جای مانده است که باید به منصه ظهور وبروز برسد، وسوال مهم تر اینکه رسالت دیروز چه بود وامروز  چه !؟دیروز مقاومت چگونه بود وامروز چگونه ؟! خبرنگاران عرصه ایثار وشهادت ومقاومت امروز در کجای  جنگ نرم  رسانه ای به سر می برند و برای آینده چه برنامه ای دارند و چرا از هم گریزانیم ودور هم نیستیم ، مگر نه اینکه دست خدا باجماعت است و دست اخر اینکه خود ما هم با خودمان   هزاران سخن ناگفته وحرف ناشنیده داریم که فرصت نکرده ایم بزنیم .....
 
 
خبرنگار ایسنا/ ضرورت توجه بیشتر به حوزه خبری دفاع مقدس
ناصر ملایی،سردبیر سرویس فرهنگ حماسه خبرگزاری ایسنا نیز در خصوص اهمیت کار در حوزه دفاع مقدس می گوید:دفاع‌مقدس به عنوان برگ زرینی از تاریخ معاصر کشورمان باید با توجه به مقتضیات زمان به نسل جدید شناسانده شود.
 
وی به نقش رسانه‌ها در ترویج و نهادینه کردن فرهنگ دفاع‌مقدس می پردازد؛ اینکه هر موضوعی که قابلیت خبری شدن دارد باید به آن پرداخته شود و در این میان دفاع‌مقدس هم که کسی در تأثیر آن بر آرامش امروز کشورمان شکی ندارد نیازمند توجه بیش از پیش است و چیزی که متاسفانه کمتر در رسانه‌ها به چشم می‌خورد.باید مواظب باشیم که فرصت‌ها را از دست ندهیم.
ملایی می گوید: البته هر رسانه‌‌ای به فراخور امکانات سعی کرده است مطالبی در مورد دفاع‌مقدس منتشر کند ولی ای کاش فرصتی فراهم می‌شد همه رسانه‌ها فارغ از سلایق مختلف، ستون و یا صفحه‌ای ثابت با موضوع دفاع مقدس داشته باشند.
 
ملایی تحقق این کار را در گرو همکاری نهادهای حمایت‌کننده رسانه‌ها می داند و پیشنهاد می دهد که در کمک به رسانه‌ها درصدی از معیارهای کمک به پرداختن به فرهنگ دفاع‌مقدس اختصاص یابد.
خبرنگار تسنیم/زندگی شهدا باید الگوی کار خبرنگاران باشد
خبرنگار سرویس حماسه خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه باید الگوی کاری خود را حتی در عرصه خبری، زندگی شهدا و دغدغه‌های آنان قرار دهیم، معتقد است که کار در حوزه ایثار و مقاومت باید به لحاظ اخلاقی الگوی سایر حوزه های خبری باشد.
 
"نجمه السادات مولایی" با اشاره به اهمیت موضوع دفاع مقدس برای خبرنگاران این حوزه می گوید: راهیان نور یعنی موضوعی که چند سالیست فراتر از چند یادمان در جنوب کشور و در استان خوزستان را فراگرفته. به استان های غربی، شمال غربی و مناطق دریایی خلیج فارس هم رسیده است و آوای آن جهانی شده است؛ تا جایی که پای زائران خارجی از اقصی نقاط دنیا را هم به مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس باز کرده است. حتی قومیت و دین هم دیگر در آن تاثیرگذار نیست و کاروان های فعالی از اهل سنت و ارامنه تهران هم در آن شرکت دارند. این‌ها همه از حماسه ای خبر می‌دهد که سال به سال دامنه آن گسترده تر و شاید حساس تر می‌شود و اتفاقات دفاع مقدس ما که به همه دنیا مخابره می‌شود. حالا اگر خبرنگار از اتفاقات وسیعی که در این حوزه هر ساله روی می‌دهد عقب بماند، برای رسالت سنگین رسانه قابل جبران نیست.
 
 
خبرنگار ایکنا/ راهیان نور انگیزه نوشتن را در من زنده کرد
آزاده غلامی، دبیر سرویس جهاد و حماسه خبرگزاری ایکنا می گوید: کسی نمی تواند بی اذن شهدا در عرصه دفاع مقدس وارد شود و به عبارتی بهتر است بگویم که آنان خود فرد مورد نظرشان را برای این کار انتخاب می کنند!
وی سفر به راهیان نور را عاملی در جهت زنده شدن عشق و علاقه اش به سیره شهدا می داند و می گوید همین موضوع باعث شد که موفق شد نظر موافق رییس خبرگزاری را برای راه اندازی سرویسی با عنوان دفاع مقدس که در روند شکل گیری، جهاد و حماسه نامیده شد، جلب کند.
 
غلامی می گوید: وقتی سرویس جهاد و حماسه در خبرگزاری ایکنا راه اندازی شد، آنقدر خوشحال بودم که در ابتدای راه، نقائص و کمبودها را نمی دیدم. به تدریج دغدغه ها و نگرانی هایم که پیش از این ناشی از ترس ادا نشدن دین به شهدا و انقلاب نشئت می گرفت، جای خود را به مباحث دیگری داد و متوجه شدم در حوزه دفاع مقدس برخلاف بسیاری از دیگر حوزه ها خبرنگار تخصصی وجود ندارد. منظور افرادی که در عرصه دفاع مقدس فعالیت می کنند نیست، بلکه کسانی هستند که علاوه بر داشتن عرق به این حوزه، دستی بر قلم و توانایی در کسب خبر داشته باشند.
 
خبرنگار بسیج/ ماجرای درخواست شهیدحاج داود کریمی از یک خبرنگار
مصطفی قهرمانی،خبرنگار سرویس راهیان نور خبرگزاری بسیج در خصوص یکی از خاطراتش در خصوص مصاحبه با خانواده شهدا می گوید: مصاحبه با خانواده سردار شهید حاج داود کریمی یکی از دغدغه های ذهنی ام بود، چرا که حاضر به انجام مصاحبه با من نبودند اما یک خواب باعث شد که برادر شهید خودش با من تماس بگیرد و راضی به مصاحبه شود.
 
قهرمانی ادامه می دهد: چندسال پیش تصمیم گرفتم درباره زندگینامه شهید حاج داود کریمی (از شهدای محله خانی آباد تهران) تحقیق کرده و مصاحبه‌ای با خانواده‌اش داشته باشم اما برادرش مصاحبه نکرد. ما با اکثر دوستان و همرزمان این شهید مصاحبه کرده بودیم اما خانواده اش اصراری به مصاحبه نداشتند.
 
وی می افزاید: مایوش شده بودم که بعد از یک هفته، یکی از برادران شهید حاج داود تماس گرفت و گفت که حاضر به مصاحبه است، گویا شهید حاج داود کریمی به خوابش آمده و گفته بود: «چرا با تو تماس می گیرند برای  انجام مصاحبه نمی روی؟ برو و مصاحبه کن.» همین باعث شد که برای مصاحبه بیاییم.
 
قهرمانی با اشاره به یکی دیگر از خاطرات در خصوص جمع آوری آثار شهید حاج داود کریمی می گوید: این اتفاق بزرگ، یکی از بهترین خاطرات شیرین من در این سالها بوده و همین موضوع باعث شد که با افراد زیادی در خصوص زندگی این سردار شهید مصاحبه بگیرم. آنقدر غرق در خاطرات شهید حاج داود کریمی شده بودم که یک شب به خوابم آمدگفت که با خواهرش هم مصاحبه ای بگیرم. به او گفتم که مصاحبه را گرفته ام اما باز اصرار به این کار داشت.از خواب که بیدار شدم، باخودم گفتم که لابد فکر و خیال های زیادی از  این شهید باعث شده این خواب را ببینم و می دانستم که حاج داود یک خواهر بیشتر نداشته و مصاحبه اش را هم تنظیم کرده بودم؛ تا اینکه یک ماه بعد که با خواهر این شهید تلفنی صحبت می کردم، ماجرا را در میان گذاشتم. گفت که حاج داود جز من خواهری نداشته اما یک نفر بود که همانند خواهر قبولش داشت. خیلی کنجکاو شدم که بدانم کیست و در صورت امکان، خواسته حاج داود را عملی کنم اما خواهر شهید عنوان کرد که او یک ماه گذشته به رحمت خدا رفته است. 
 
 
خبرنگار همشهری محله/ نوشتن از شهدا آرامم می کند
الناز عباسیان، خبرنگار روزنامه همشهری محله 19 می گوید: نوشتن از وقایع مهم و خبر ساز وظیفه هر خبرنگار است و بعد از گذشت ده سال از روزهای نوشتن و تجربه های قلم فرسایی خود،وقتی به گذشته بر می گردم ،تنها گزارش هایی آرامم می کند که سعادت حضور در کنار خانواده های شهدا را داشتم.
 
 عباسیان می افزاید: میان  صد ها گزارش از آسمان خراش نشین های بی درد و حاشیه نشین های محروم و در کنار هزاران خبر از افت و خیز سهام و سکه و بورس،آنچه حالا برای من مانده است ،یک دفترخاطره از هم نشینی با خانواده های شهدا و به ویژه مادران آنهاست.
 
هیچ گزارشی هنوز هم نتوانسته جای دست نوشته هایم  از سال های تنهایی مادرپیر تمام شهیدان، ننه علی را بگیرد. هنوز هم وقتی از تاثیر گذار ترین گزارش ها حرفی به میان می آید میان ده ها خبر و گزارش اجتماعی و حقوقی، یاد دیدارم با خانواده های چشم انتظار  و شهدا جاوید الاثر می افتم.
 
 
خبرنگار حیات و نسیم آنلاین/ دایرة المعارف دفاع مقدس را دریابیم
 
"فرزانه غلامی تبار"، خبرنگار حوزه دفاع مقدس خبرگزاری حیات و نسیم آنلاین می گوید: والدین بزرگوار شهدا دایرة العمارف هشت سال دوران دفاع مقدس هستند. پدران و مادران شهدا گنجینه ای ارزشمند برای ثبت خاطرات حماسه آفرینان دفاع مقدس هستند که متاسفانه با گذشت زمان علاوه بر نشستن گرد پیری بر قامتشان، شاهد از بین ما رفتن این عزیزان و نابودی فرهنگ ناب دفاع مقدس خواهیم بود. از این روز فعالان حوزه فرهنگ و هنر و به ویژه ما اهالی رسانه نویسندگان و پژوهشگران موظف هستیم به این مهم بیشتر بپردازیم و دایره المعارف دفاع مقدس را دریابیم قبل از اینکه دیر شود.
 
عباس گل، خبرنگار سرویس دفاع مقدس خبرگزاری نسیم آنلاین نیز ضمن تبریک روز خبرنگار می گوید: همزمان با روز خبرنگار بنده حقیر به نمایندگی از اهالی رسانه حوزه دفاع مقدس و پایداری از نهادهایی که وظیفه اصلی شان خدمت رسانی و رسیدگی به خانواده معظم شهدا و همچنین جانبازان گرانقدر این مرز و بوم است تقاضا دارم که به جای تمرکز بر روی امور تشریفاتی(همانند برپایی مراسم ها که وظیفه اصلی شان نیست) به وظیفه اصلی خود یعنی رسیدگی به مشکلات و معضلات خانواده شهدا و درمان جانبازان عزیز بپردازند.
 
 
خبرنگار دفاع مقدس/ آسیب ها و مخاطرات فعالیت خبرنگاران دفاع مقدس
رحیم محمدی،خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس  با اشاره به اهمیت سیره شهدا می گوید: دفاع مقدس وقتی شکل گرفت هر کس به اندازه سهم خود در صفحات زرین آن اثر از خود بر جای گذاشت که تا وقتی موضوع دفاع مقدس در این کشور اسلامی مطرح باشد، صفحات زرین آثار دفاع مقدس نیز پر بار تر می شود که در این رهگذر خبرنگاران حوزه ارزشی دفاع مقدس نیز در آن سهم بزرگی دارند.
 
وی معتقد است خطری که همواره متوجه خبرنگاران این حوزه است اولین و شاید مهم ترین آن همین نگاه کردن به موضوع حوادث روی داده در هشت سال دفاع مقدس با دیدی سیاسی و حزبی باشد؛ چرا که در زمان هایی مانند هفته دفاع مقدس که فرا می رسد هر رسانه ای به فراخور عقبه فکری که بر آن رسانه حاکم است می کوشد تا برای جلب مخاطب و یا به اصطلاح خود را هم رنگ جماعت نشان دهد، مصاحبه یا گزارشی مربوط به دفاع مقدس منتشر کند.
 
محمدی در پایان می گوید: به همین خاطر است که می بینیم به جز آن تعداد رسانه اندکی که در طول سال به موضوع دفاع مقدس می پردازند، سایر رسانه های کشورمان موضوعات مرتبط با دفاع مقدس جای ثابتی در رسانه شان ندارد و این آفتی است که متأسفانه در رسانه های کشورمان دیده می شود.
 
 
 
خبرنگار روزنامه جوان/ دغدغه ای به نام جمع آوری خاطرات پدران ومادران شهدا
علیرضا محمدی،دبیر سرویس پایداری روزنامه جوان یکی از دغدغه های ذهنی اش را این گونه بیان می کند: چند سالی است که در حوزه دفاع مقدس قلم می‌زنم. در "حال" زندگی می‌کنم و به واسطه کارم مرتب به "گذشته" سفر می‌کنم. گذشته‌ای با چند میلیون مشترک که نقطه اتصال همگی‌شان جنگ است. جنگی تحمیلی...
 
محمدی می افزاید: در واقع کار ما خبرنگاران این حوزه انتقال فرهنگ عاشورایی دفاع مقدس است که در یک نگاه کلی در سه کلمه " ایمان، جهاد و شهادت" خلاصه می‌شود. واژه‌هایی که هر کدام دنیایی حرف و معنی در خود دارند و دفاع مقدس مملو از مصادیق عملی این سه کلمه، یعنی شهدا،‌ جانبازان و ایثارگران است. خوشبختانه در مقطع زمانی ما هنوز این عزیزان حضور دارند و فرصت درک و شنیدن خاطرات و داشته‌های بکر و ناب‌شان را داریم اما نباید فرصت را از دست داد و باید خاطرات پدران و مادران شهدا را جمع آوری کرد، چرا که هر سال تعداد زیادی از این عزیزان را از دست می دهیم.
 
فرهنگ دفاع مقدس تنها ابزار واکسینه سازی رسانه های کشور
داود شکرالله زاده، کارشناس رسانه در راهیان نور معتقد است  که واژه ی دفاع مقدس تنها در جامعه و کشوری بکار برده می شود که نگاهی متفاوت به جنگ دارد و این نگاه از بستر عمیق فرهنگ مذهبی شکل می گیرد.
 
وی می گوید: امروز اگر بخواهیم یکی از اثرهای این فرهنگ مقدس را نام ببریم می توانیم به گردهمایی میلیونی هرساله راهیان نور اشاره کنیم که این خود نیز زمینه ساز فرهنگ مقدسی دیگر است.
 
این کارشناس فرهنگی در پایان می گوید: یکی از معدود فرهنگ هایی که می تواند در مقابل جریان وحشی رسانه های غربی، قد علم کند فرهنگ با ریشه و عمیق دفاع مقدس است که متأسفانه به علت ناآگاهی، نادانی و گاها با غرض ورزی بعضی از مسئولین فرهنگنمای کشور مورد مغفول واقع شده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد