مصطفی قهرمانی(خبرنگار)

یادداشت و گفتگوهای فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی + راهیان نور،دفاع مقدس

مصطفی قهرمانی(خبرنگار)

یادداشت و گفتگوهای فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی + راهیان نور،دفاع مقدس

محمد صادق کوشکی: شعار فرزند کمتر زندگی بهتر هیچ مبنای دینی ندارد


عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با وبلاگ مصطفی قهرمانی(خبرنگار):


کوشکی: شعار فرزند کمتر


زندگی بهتر هیچ مبنای دینی ندارد




وبلاگ مصطفی قهرمانی(خبرنگار): دکتر کوشکی گفت: قانون فرزند کمتر و زندگی بهتر، در سال های دولت هاشمی، و در دولت خاتمی هم تعقیب شد و ادامه داشت و مصوب شد که فقط به 3 فرزند خانواده ها، خدمات درمانی همچون بیمه تامین اجتماعی تعلق گیرد و فرزند چهارم از امکانات جامعه همچون حق اولاد هم محروم شود.



 

 

به گزارش وبلاگ مصطفی قهرمانی(خبرنگار)، نرخ رشد جمعیت کشور اکنون زیر 2 و حدود 1.8 درصد است که باید به حدود دوبرابر یعنی 3.6 تا 3.8 که ایده آل است برسد و معنای آن این است که هر خانواده ایرانی به طور متوسط باید 5 تا 6 فرزند داشته باشد.سیاست کشورمان بر اساس منویات مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش جمعیت و رشد موالید به سمت تشویق زاد و ولد و افزایش فرزندآوری در حال تغییر است و شعار" فرزند کمتر زندگی بهتر" رنگ باخته است. در این میان، افزایش جمعیت نیاز به امکانات تحصیلی، رفاهی و بهداشتی را دو چندان می کند. آیا کشورمان از یک سو می تواند به سمت افزایش جمعیت برود و از طرف دیگر، وسایل و امکانات را برای رفاه رشد جمعیت مهیا سازد؟  دکتر محمد صادق کوشکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران هم نظریات جالبی در خصوص افزایش جمعیت دارد. وی معتقد است که افزایش جمعیت در یک خانواده در گرو برخورداری والدین از توانایی تربیت درست و اصلح است و این موضوع از مباحث اقتصادی هم مهمتر است.

***عصر پهلوی و شعار فرزند کمتر زندگی بهتر

محمدصادق کوشکی در گفتگو با ناچارنامه با اشاره به شعار فرزند کمتر زندگی بهتر، اظهار داشت:

این شعار نخستین بار در عصر پهلوی در اوایل دهه 50  به بعد توسط وزارت بهداری مطرح شد. بعد از آن،شناسنامه های بهداشتی که به افراد داده می شد، شعار فرزند کمتر زندگی بهتر در آن نوشته شده بود.

وی ادامه داد: این شعار برگرفته از الگوهای بهداشت زندگی مطرح می شد. آنها طی محاسباتشان، حداکثر بارداری یک زن را 3 بار مفید می دانستند و اعتقاد داشتند که هر خانواده ای بیشتر از 3 فرزند نداشته باشند. در دهه اول پیروزی انقلاب اسلامی، این شعار تا سال 68  کنار گذاشته شد. از سال 69 به بعد در دولت آیت الله هاشمی این شعار دوباره قوت گرفت.  به جز وزارت بهداشت، بخش های اقتصادی دولت هم اصرار به این کار داشتند چرا که جمعیت رو به رشد بود و دولت نمی توانست پاسخگوی نیازهای تحصیلی، شغلی و معیشتی مردم باشد. امکانات ضعیف بود و جامعه نمی توانست این حجم عظیم را کنترل کند.

کوشکی اضافه کرد:
قانون فرزند کمتر و زندگی بهتر، در سال های دولت هاشمی، و در دولت خاتمی هم تعقیب شد و ادامه داشت و مصوب شد که فقط به 3 فرزند خانواده ها، خدمات درمانی همچون بیمه تامین اجتماعی تعلق گیرد و فرزند چهارم از امکانات جامعه همچون حق اولاد هم محروم شود.


***ضرورت تربیت فرزند صالح

کوشکی با اشاره به اینکه از نظر اسلام، فرزند صالح مد نظر است نه تعداد آن، گفت:
ما نباید با این شعار مقابله کنیم بلکه بحث ما این است که ما زندگی دینی داریم. سبک زندگی دینی می گوید افراد در حدی که می توانند فرزندان را تربیت کنند به همان اندازه مجاز به داشتن فرزند هستند. نمی توان گفت که فرزند بیشتر بهتر است بلکه هر کس توانایی تربیت فرزند صالح دارد، می تواند تعداد فرزندان بیشتری داشته باشد به شرطی که  فرزندانی تربیت کند که از امت پیامبر اکرم(ص) باشند. این فرزند نیازهای مادی و معنوی دارد و پدر و مادرش باید توانایی تامین آن را داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود:
اگر کسی نتواند فرزند صالحی تربیت کند بهتر است که فرزندان زیادی نداشته باشد. اگر کسی معنی تربیت درست را نمی داند یک عدد فرزند هم برایش زیاد است.دین اسلام عدد نمی دهد و شرط می گذارد. افرادی که می توانند این مسئولیت را به دوش بکشند به اندازه خودشان و سلامتشان می توانند فرزند داشته باشند.

وی با اشاره به تکالیف پدر و مادر نسبت به فرزندانشان گفت:
دین برای پدر و مادر تکالیفی را وضع کرده است و آنها باید این تکالیف را در قبال بچه ها انجام دهند. اگر توانایی این را دارند که حقوق بچه ها را طبق دین برآورده کنند، می توانند تعداد فرزندشان را افزایش دهند اما اگر نمی توانند پاسخگوی نیازهای مادی،معنوی، فکری، دینی و اعتقادی آنها باشند نیازی نیست که تعداد زیادی فرزند داشته باشند.

کوشکی در پاسخ به این سوال که آیا موضوع فرزند کمتر و زندگی بهتر از فهرست کتاب های دانشگاهی حذف می شود، افزود:
کتاب های تنظیم خانواده که در دانشگاه ها تدریس می شود، به مباحث بهداشتی به صورت عام می پردازند و شاید به فرزند کمتر اشاره کرده باشد اما کاهش فرزند به صورت یک اصل نیست، چون مبنای دینی ندارد؛ چرا که عدد گذاشتن برای فرزند مبنای دینی ندارد. برای اسلام کیفیت و صالح بودن فرزندان مهم است نه تعداد آنها.مهم کیفیت فرزند است که باید صالح باشد و از نظر معنوی و جسمی و ... پدر و مادر بتوانند تکالیف آنها را ادا کنند.

***خطرات ازدواج های دیرهنگام
کوشکی با اشاره به دلایل ازدواج های دیر هنگام اظهار داشت:
ازدواج های دیر هنگام دلایل زیادی دارد. ازدواج های امروزی به دلیل هزینه های تشریفات عروسی و شروع زندگی، سخت شده است و باعث ازدواج های دیرهنگام می شود. هر چقدر سن ازدواج بالاتر برود، کانون خانواده بیشتر در خطر می افتد.
وی ادامه داد: فرزند کم  دلایل زیادی دارد. در شهرهای بزرگ و شلوغ مثل تهران که هزینه مسکن سرسام آور است، در خانه 50 یا 60 متری امکان زندگی یک یا دو فرزند بیشتر امکان پذیر نیست. اگر فضا بزرگتر باشد می توان بچه های بیشتری داشت.شرایط زیستی هم به تعداد فرزند تاثیر می گذارد.
 

***نداشتن تمایل شهروندان رژیم صهیونیستی به فرزند و ازدواج
عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه افزود:
نرخ ازدواج در بین شهروندان رژیم صهیونیستی پایین است . شهروندان این رژیم تقلبی، تمایل زیادی به ازدواج و تشکیل خانواده ندارند و سران این رژیم مجبور شدند که برای این کار، جایزه تعیین کنند. اما نوار غزه امکانات زیادی ندارد؛ آب آشامیدنی خوبی ندارد و زندگی برایشان سخت است. برای شهروندان نوار غزه افزایش جمعیت توصیه نمی شود چرا که آنجا تحریم است، شغل وجود ندارد و شهروندانش فقیر هستند. البته باید گفت که نرخ جمعیت در نوار غزه بالاست.

وی در پایان خاطر نشان کرد:
دولت آقای روحانی هنوز در رابطه با فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص افزایش جمعیت و تعداد فرزندان موضوع گیری نکرده است. مجلس می تواند در این خصوص طرحی بدهد و آن را به تصویب برساند و اما باید در نظر داشته باشیم که افزایش کیفیت جمعیت را باید مد نظر داشته باشیم.


انتهای پیام/

مصطفی قهرمانی


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد