مصطفی قهرمانی(خبرنگار)

یادداشت و گفتگوهای فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی + راهیان نور،دفاع مقدس

مصطفی قهرمانی(خبرنگار)

یادداشت و گفتگوهای فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی + راهیان نور،دفاع مقدس

کارگردان فیلم های دفاع مقدس یا سازنده فیلم های مستهجن هالیوودی

اختصاصی وبلاگ مصطفی قهرمانی (خبرنگار):


اختلاف نظر شریعتمداری و برخی منتقدین سینما با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر سر هویت اسدالله نیک نژاد کارگردان فیلم "لاله" حاشیه ساز شده است:


کارگردان فیلم های دفاع مقدس یا


سازنده فیلم های مستهجن هالیوودی؟!



وبلاگ مصطفی قهرمانی(خبرنگار): پروژه ساخت فیلم لاله با بودجه 5 میلیارد تومانی و هویت اسدالله نیک نژاد که در زمان جنگ ساخت فیلم های دفاع مقدس را در کارنامه اش دارد و بعد از رفتن به آمریکا در ساخت فیلم های مستهجن هالیوودی مشارکت داشته، حاشیه ساز شده است و بین شریعتمداری و برخی منتقدین سینما با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر سر بودجه،موضوع و هویت کارگردان فیلم لاله اختلاف نظر وجود دارد.



به گزارش اختصاصی ناچارنامه، فیلم لاله عنوان فیلمی است که یک فیلمساز ایرانی مقیم آمریکا با نام اسدالله نیک نژاد آن را کارگردانی می کند. تیر انتقادها به دلیل سابقه کارگردان این فیلم، بودجه تعیین شده برای تولید آن و سوژه فیلم «لاله»، به سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشانه رفته است. سوژه ای که مسوولان سینمایی اظهارات منتقدان را در رابطه با آن رد کرده و به حمایت از این پروژه سینمایی پرداخته اند.
 

چرا بودجه 5 میلیارد تومانی؟
انتقادهای  رسانه ای پیرامون فیلم «لاله» زمانی آغاز شد که جواد شمقدری، معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز ۱۸ تیرماه در یک نشست خبری اعلام کرد که قرار است مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی فیلمی با این عنوان و با 5 میلیارد تومان بودجه را تهیه کند.
براساس گزارش های منتشر شده، سناریوی این فیلم با محوریت زندگی لاله صدیق، قهرمان اتومبیل‌رانی ایران، توسط اسدالله نیک نژاد کارگردان ایرانی مقیم کالیفرنیا، نوشته شده و خود او نیز کارگردانی آن را برعهده خواهد گرفت.


کارگردان فیلم های دفاع مقدس یا سازنده فیلم های مستهجن هالیوودی ؟!
 

لاله، نماد زن مسلمان ایرانی است؟
حسین شریعتمداری در یادداشتی  با عنوان «خون در دل لعل!» ساخت فیلم «لاله» را در راستای تبلیغ نمادهایی دانسته است که به گفته او، «آمریکا و متحدانش برای ایران آرزو می کردند و انقلاب اسلامی این آرزو و دهها آرزوی مشابه دیگر نظیر “دختر شایسته” را بر باد داد.»
    شریعتمداری در سرمقاله روزنامه کیهان که در تاریخ دوشنبه دوم مردادماه منتشر شده موضوع نوشته خود را به این شرح توضیح داده است: «موضوع آن (یادداشت) ساده اندیشی برخی از خودی های پاکدل و پیامدهای پرهزینه یی است که فریب خوردگی آنها را در پی داشته و به مردم و نظام تحمیل می کند.»
    او همچنین دیدگاه خود را درباره نیک نژاد چنین بیان کرد: اشاره به این نکته نیز ضروری است که ساخت فیلم «لاله» به کارگردانی واگذار شده که طی دو دهه اخیر در هالیوود در تهیه فیلم های مستهجن و سکسی مشارکت داشته است.
    او در ادامه به گزارش دو هفته قبل سعید مستغاثی که در کیهان منتشر شده بود، اشاره کرده: متنی که در آن به فیلم های ساخته شده در استودیوی نیک نژاد اشاره شده و از آنها به عنوان فیلم هایی «مستهجن و پورنو» یاد شده است.


   شریعتمداری

در بخش دیگر نوشته ی شریعتمداری آمده است: «اکنون سوال این است که آیا سمبل و نماد زن مسلمان ایرانی، دختری است که در مسابقات بین المللی «رالی» شرکت می کند؟! و آیا از نگاه این برادر- متاسفانه ساده اندیش- نشانه تجدد و زندگی مدرن، شرکت این دختر خانم فرضی در مسابقات اتومبیلرانی است؟! آیا این گونه «نمادها» دقیقا همان نمادهایی نیست که امریکا و متحدانش برای ایران آرزو می کردند و انقلاب اسلامی این آرزو و ده ها آرزوی مشابه دیگر نظیر «انتخاب دختر شایسته»! و... را بر باد داد؟ چرا باید از کیسه ملت و از بیت المال مسلمین برای تحقق آرزوهای بربادرفته و الگوهای ویرانگر غرب وحشی هزینه کنیم؟ و تازه، این اهانت آشکار به شخصیت زن مسلمان ایرانی را مقابله با تبلیغات سوء امریکا و متحدانش علیه زنان افتخارآفرین کشورمان بنامیم؟! مبلغ پنج میلیارد تومانی که به کارگردان سکسی ساز و پورنوپرداز دست چندم هالیوود پرداخت شده است، بماند.»...!
نوشته خود را با تاکید بر اینکه سازندگان فیلم از نمایش دختری رالی باز به عنوان نماد زن ایرانی باید شرمنده شوند، پایان داده است.


واکنش معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به انتقاد های شریعتمداری

انتقاد شریعتمداری ، واکنش جواد شمقدری را به دنبال داشت. معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مهاجرت این فیلمساز ایرانی به هالیوود در سال ۱۳۶۴ و مشارکت او در «ساخت بعضی پروژه ها که قطعا مورد تایید نیست» تاکید کرده است: «اما این مشارکت همچون قطعه سازی است که قطعه ای از یک اتوموبیل ساخته و تحویل کارخانه اصلی داده است.»
اسدالله نیک نژاد در مصاحبه ای با خبرگزاری فارس در خصوص ساخت فیلم های مستهجن گفته بود: در طول 22 سال فعالیت رسمی من در هالیوود 3- 4 فیلم را که شما نام بردید مثل «زنان در شب»، «یک جا به نام حقیقت» و یا «کفش‌های قرمز» در کارنامه کار استودیویی بنده و نه در کار تخصصی بنده وجود دارد.
این در حالی است که نادر طالب زاده مستندساز دفاع مقدس و تهیه کننده برنامه راز در گفتگوی اختصاصی با ناچارنامه، گفته است: نیک‌نژاد جزو سندیکای کارگردانان هالیوود است. چنین کسی نمی‌تواند فیلم مستهجن بسازد. نیک نژاد کسی است که فیلم "همسنگران" یکی از مهمترین و درخشان ترین فیلم های دفاع مقدس و سریال "پاییز صحرا" را ساخته است.
گفتنی است اسدالله نیک نژاد که در سال های اخیر بین ایران و آمریکا در رفت و آمد بوده است بهمن ماه سال ۸۹ و پس از اینکه نام وی در فهرست داوران بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر قرار گرفت نیز جنجال ساز شد.


در این رابطه حتی معاون فرهنگی بنیاد فارابی هم به دلیل عدم موافقت با ساخت آن مجبور به استعفا شد و این کار تا جایی پیش رفت که این پروژه پس از خروج از فارابی به دستور مستقیم رییس سازمان سینمایی به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی واگذار شد تا با بودجه ۵ میلیارد تومانی کلید زده شود.  


شمقدری

دفاع شمقدری از فیلم های سکسی اسدالله نیک نژاد
   به گزارش ناچارنامه، شمقدری از حضور نیک نژاد در هالیوود نیز چنین دفاع کرد: «آقای نیک نژاد در سال 64 راهی امریکا و سپس هالیوود می شود، قطعا حضور در امریکا آن هم در هالیوود اقتضائاتی را به همراه می آورد که شاید من نپسندم و ترجیح دهم در ایران بمانم اما حتما این نسخه را برای همه توصیه نمی کنم. جامعه امریکایی و سینمای هالیوود مشخصات خاص خود را دارد که با جامعه ایرانی و سینمای ایران بسیار متفاوت است. اگر در امریکا یا هالیوود بودن جرم است این امر دیگری است که قوانین باید درباره آن حکم کنند!
پیشتر برخی از سینماگران منتقد به روند ساخت پروژه سینمایی "لاله" توسط اسدلله نیک‌نژاد معتقد بودند که بهتر است چنین فیلمی توسط یک کارگردان ایرانی که در این سینما و در داخل کشور فعالیت داشته است، ساخته شود نه فیلمسازی که پس از 30 سال دوری به ایران بازگشته‌است.


نادر طالب زاده: حاشیه سازی درباره فیلم لاله غیرمنصفانه است

سوابق نیکنژاد در ساخت اولین مستند جدی دفاع مقدس در سال 60 و همکاری با شهید آوینی در گروه جهاد تلویزیون و نیز ساخت سریال "پاییز صحرا"  در سال 61 بود که این سریال از لحاظ محتوا علی رغم مخالفت سران وقت صدا و سیما توسط امام تایید شد. نیک نژاد بعد از مهاجرت به هالیوود، سوابقی همچون مشارکت در ساخت فیلم های غیر اخلاقی را در کارنامه اش داشته است که همین قضیه باعث مخالفت با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است.

طالب زاده

اما تهیه کننده برنامه راز نظر دیگری دارد. نادر طالب زاده در گفتگوی اختصاصی با ناچارنامه،حاشیه سازی برای فیلم لاله را غیرمنصافه دانست و گفت:
فیلم لاله فیلمی است که هنوز ساخته نشده است اما حرف و حدیث و جنجال برایش ایجاد کرده اند.هدف این گروه که در پی تخریب این فیلم هستند هنوز مشخص نیست.شما بهتر است با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بابت ساخت این فیلم صحبت کنید تا موضوع شفاف تر شود.
وی دلیل دعوتش از اسدالله نیک نژاد به برنامه راز را کارنامه درخشان وی در زمان جنگ دانست و خاطر نشان کرد:
کارگردان فیلم لاله، در زمان جنگ، با شهید آوینی در گروه جهاد تلویزیون همکاری داشته است و همچنین نیک‌نژاد کسی است که فیلم «همسنگران» یکی از مهمترین و درخشان‌ترین فیلم‌های دفاع مقدس و سریال «پاییز صحرا» را ساخته است و به همین دلیل بود که به برنامه ام دعوتش کردم.
تهیه کننده فیلم راز ادامه داد:
دلیل حرف ها و حدیث هایی که پشت سر این کارگردان زده می شود را هنوز نمی دانم؟ این فیلم قرار است درباره یک قهرمان ملی کشورمان ساخته شود که برای افتخارآفرینی ایران خوب است اما متاسفانه موضوع و اجزای فیلم را گروهی سوژه خود کرده تا با تخریبش، برایش فتنه ایجاد کنند.
طالب زاده افزود:
برای کارگردان این فیلم آنقدر حاشیه سازی کرده اند که بنده برای دامن زدن بیشتر به این حاشیه ها حاضر به گفتگو نیستم.حاشیه های در خصوص این فیلم غیرمنصف است.
نادر طالب‌زاده که تهیه‌کنندگی و اجرای برنامه «راز» را بر عهده دارد، مطالب مطرح شده درباره‌ی اسدالله نیک نژاد را کذب محض و تهمت‌هایی خواند که یکی از سایت‌های اینترنتی منتشر کرده است. طالب‌زاده با بیان این مطلب توضیح داد: اسدالله نیک‌نژاد، مهمان جشنواره فیلم فجر بوده و تهمت‌هایی مثل ساخت‌ فیلم‌های غیر اخلاقی توسط او، توهین به وزارت ارشاد و اطلاعات است؛ موضع‌گیری علیه این فرد کذب محض است.

حکایت همچنان باقی است و حاشیه سازی بر سرفیلم لاله که به کارگردانی اسدالله نیک نژاد ساخته خواهد شد همچنان ادامه دارد. بودجه 5 میلیارد تومانی برای ساخت این فیلم از یک طرف،موضوع فیلم و انتقاد از نشان دادن لاله به عنوان سنبل زن مسلمان ایرانی از طرف دیگر و همچنین ابهام در هویت اسدالله نیک نژاد در خصوص ساخت فیلم های دفاع مقدس یا فیلم های مستهجن هالیوودی تصمیم گیری را سخت کرده است. در گزارش های بعدی سعی می کنیم با مصاحبه با افراد و شخصیت های سینمایی، بیشتر بتوانیم این مسئله را موشکافی کنیم.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد